Tulevaisuudentutkimuksen verkostoakatemian metodiopiskelijat toteuttivat touko-kesäkuussa 2018 Opetushallituksen Osaamisen ennakointi-foorumin tilauksesta neljän toimialan Delfoi-tutkimuksen, jonka aiheena oli alan disruptio-herkkyys vuoteen 2035 mennessä. Tähän artikkeliin on koottu keskeisiä tutkimustuloksia ja Dare to Learn-tapahtumaan työstetty esitys ja julkaisu. Dokumenttien lisäksi jutussa kuvataan kahdenkymmenen vuoden kokemusten pohjalta kertyneitä opintojen ohjaavia ideoita.
- Dare to Disrupt-esitys http://bit.ly/2NOUJMz (Reeta Sutinen 19.9. Dare to Learn-tapahtumassa)
- Dare to Disrupt-julkaisu http://bit.ly/2xbI506 (Tekijät: Virpi Annaniemi, Sonja Blåberg, Reeta Sutinen ja Terhi Wistbacka, Dare to Disrupt. Metodix: Delfoi-julkaisuja 3. Helsinki. ISBN 978-952-6605-03-6)
- Luonnonvara-alan disruptio (ER1) http://bit.ly/2x3c8Xq (Tekijät: Noora Reittu, Reeta Sutinen, Terhi Wistbacka ja Satu Ukkola)
- Liiketoiminnan (jakamistalouden) disruptio (ER2) http://bit.ly/2ymjCc7 (Tekijät: Elina Ivakko, Riikka Korvenoja, Minna-Riitta Nummelin, ja Carmen Tomas Martinez)
- Koulutuksen disruptio (ER3) http://bit.ly/2x8uKGt (Tekijät: Virpi Annaniemi, Sonja Blåberg, Emilia Kuuskoski, Tuija Lindberg ja Kaija Tuiskula)
- Sote-alan (terveysteknologian) disruptio (ER7) http://bit.ly/2xcIvnN (Tekijät: Tarja Paananen, Mari Pääkkönen, Merja Salminen, Irmeli Seipäjärvi)
Reeta Sutinen esittelee kolme pointtia
Uudet tavat – myös pedagogiset kokeilut – versovat siellä, missä ympäristömuutos välittyy suorimmin työtoimintoihin. Lohkoketju-idean dramaattisuus liittyy siihen, miten se purkaa välittäviä mekanismeja ja syrjäyttää välitysinstituutioita. Metodixin ideoiman ja koordinoiman hybridin koulutuksen idea on samansukuinen. Osaaminen ja erityiset osaamisten yhdistelmät esiintyvät yhä useammin formaalisten ja hierarkkisten organisaatioiden ulkopuolella. Tyypillisesti niitä esiintyy alueilla, joissa liikkuvat teoriaa ja käytäntöä yhdistävät edelläkävijät. Niissä teknologinen innovointi, sosiaalinen uudelleenorganisoituminen ja teoreettinen ymmärrys pääsevät vuoropuheluun keskenään. Joustavat yksilölliset ja näyttöpohjaiset oppimisen tavat pyritään tässä hengessä laajentamaan oppiviin ryhmiin sekä tutkimuksen teossa että menetelmäopinnoissa.
Ryhmämuotoisista oppimisista on kokemuksia aiemmilta Delfoi-koulutuksen vuosilta, mutta enimmäkseen kahdenkeskisin organisaatiojärjestelyin, jotka eivät merkittävästi eroa siitä, miten opetusta muutenkin järjestetään. Monen toimijan kokeiluja ovat olleet Tulevaisuudentutkimuksen verkostoakatemian Dare to Learn-prosessit, joista yksi on tätä kirjoitettaessa juuri menossa. Kuvaavaa kyllä siinä tutkitaan neljän toimialaryppään disruptoitumista vuoteen 2035 mennessä. Tutkimuksen tilaaja on Opetushallituksen Osaamisen ennakointifoorumi (https://www.oph.fi/tietopalvelut/ennakointi/osaamisen_ennakointifoorumi), jonka kahta aikaisempaa Delfoi-kierrosta (https://sites.google.com/metodix.fi/oef/etusivu) TVA-opiskelijoiden neljä tutkimusryhmää ovat neljän tutkimusryhmän voimin jatkaneet.
TVA-opiskelijat organisoitumassa neljäksi Dare to Disrupt-tutkimusryhmäksi Haaga-Heliassa toukokuussa 2018
Vuotta aikaisemmin 2017 tutkimusprosessin tilaajana oli Suomen ylioppilaskuntien liiton Dare to Learn-tapahtuma, johon TVA:n opiskelijatutkijaryhmät valmistivat sekä tutkimuksen että julkaisun (https://metodix.fi/2017/09/06/dare2030/), jonka tuloksia opiskelijat esittivät konferenssissa syyskuussa 2017. Dare to Learn-järjestäjät ideoivat tulevaisuusteemat, joihin tutkimuksessa keskityttiin. Mausteita teeseihin saatiin Opetushallituksen Oppimisen tulevaisuus 2030 -barometrista (https://edelfoi.fi/oppimisen-tulevaisuus-2030), joka oli tutkimusten toinen tilaaja. Kolmas tutkimuksen resurssoija oli siis Tulevaisuudentutkimuksen verkostoakatemia (www.tvanet.fi), jonka metodiopintojen sisällä tutkimukset toteutettiin. Prosessin operationaalisesta suunnittelusta, ohjauksesta ja menetelmällisestä toteutuksesta vastasi Delfoi-yhteisön puolesta Metodix Oy (www.metodix.fi).
Oppimisen tulevaisuus 2030-tutkimuksen tulosten esittelyä Dar to Learn-tapahtumassa syyskuussa 2017
Tutkimusmenetelmänä käytettiin molempina vuosina Delfoi-tekniikkaa ja siihen kehitettyä nopean tiedonkeruun mahdollistavaa yhden kierroksen Delfoi-variaatiota (Real-Time Delphi). TVA:n Dare to Learn-prosessit ovat avoimia myös muiden opiskelijoiden osallistua. Avoin osallistumismahdollisuus yhdistää kaikkia Delfoi-yhteisön järjestämiä koulutuksia, jolloin voidaan palvella yksilöllisiä opintotarpeita myös oppilaitosten ulkopuolelta tuleville oppijoille. Sama koskee organisaatioita. Meneillään on erityyppisiä kokeiluja mm. Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (oppivat tutkimusryhmät), Laurean (yksilölliset opinnot) ja Humakin (yhteisö-delfoi) kanssa. Ristiinkytkennät tapahtuvat tällä hetkellä opiskelijoiden tasolla konkreettisesti siten, että he tapaavat Delfoi-pajoissa, joissa pyörähtävät eri toimijoiden epäviralliset yhdyshenkilöt ja aktivistit, joiden varassa hybridi yhteistoiminta tapahtuu ilman virallisia sopimusjärjestelyjä. Hybridin Delfoi-toiminnan toinen moottori käy asiantuntija- ja toinen vetovoimalla. Metodix kutoo verkkoa, joka mahdollistaa oppilaitosrajojen ylitykset kustannus- ja oppimistehokkaalla tavalla.
Virpi Annaniemi, Sonja Blåberg, Reeta Sutinen ja Terhi Wistbacka
Ks. Futura 3/2018
Kategoriat:artikkeli, Media, Oppimisen tulevaisuus 2030
Vastaa